1. Haluaisin oppia laulamaan ja soittamaan jotain instrumenttia. Olen ujo
luonteeltani. Miten minun kannattaisi lauluopinnot aloittaa? Mitä soitinta
oppii helpointen soittamaan?
Vaivattomimmin oppii soittamaan rytmimunaa. Se on pieni ja halpa.
Todelliset soittimet vaativat aina jonkin verran ponnistusta.
2. Onko kantaaottavien sanoitusten aika ohi suomalaisessa musiikissa?
Kovin vähän uusissa sanoituksissa sanotaan juuri mitään. Miksi asia on
näin? Kyllä kantaaottavia biisejä löytyy jos hakemalla hakee, mutta
julkiseen kuunteluun ne eivät yllä. Eikö kannanotto ole in, vai onko
levy-yhtiöt vaan niin tylsiä?
Tarkoittanet itse asiassa poliittisia (ei puoluepoliittisia)tekstejä.
Kyllä niitä tehdään. Hyvä esimerkki on Kari Peitsamon SKP:hen liittymiseen
kehottava laulu. Ongelma on se, että varsinaiset poliittiset tekstit eivät
tehoa nykykuulijoihin. Täytyy tehdä melko lievästi yhteiskunnallisia
lauluja, jotta ne - jos niissä on hyvä melodia - ottavat tulta. Tästä ovat
esimerkkeinä Ultra Bran kappaleet.
3. Opiskelit sosiologiaa ennen siirtymistäsi kokopäiväiseksi
musiikki-ihmiseksi. Minä (kokopäiväsosiologi) sain taas ensimmäisen
alkuinnostukseni sosiologiaan musiikkisi kautta. Mikä sai sinut alun perin
opiskelemaan sosiologiaa?
Teen jokseenkin perusteellista selkoa sosiologian viehkeydestä vuonna
1999 ilmestyneessä paksussa kulttuuriromaanissani "Helsinkiin", jossa
päähenkilö Juho Niitty vähän väliä palaa sosiologian merkitykseen. Kirja
on noin 30-prosenttisesti omaelämäkerrallinen. Suora vastaus: sosiologia
vietteli minut, joka olin päättänyt ryhtyä kansantalouden tutkijaksi, se
oli niin ahaa-elämyksiä tuottavaa, että en voinut sitä vastustaa.
4. Millainen on mieskäsityksesi? Mikä tämän hetken valtakulttuurin
mieskäsityksessä on mielestänne harhaisinta?
Mieskäsitykseni on kovin maskuliinispainotteinen. Etsin miehestä
positiivisen machouden aineksia. Jotkut ystävistäni täyttävät toiveeni.
Miehessä voi olla pehmeitä piirteitä ilman että hän menettää lainkaan
macho-ominaisuuksiaan. Harhaisinta on väkivallan ja aggressiivisuuden
liittäminen "kovaan kundiin".
5. Jos joutuisit autiolle saarelle ja saisit ottaa mukaan yhden kirjan,
levyn, maalauksen, tanssin, runon ja laulun. Niin mitä ne olisivat?
Tämä on vihattava kysymys, sillä niin runsaasti pidän kaikista
luettelemistasi taidealoista. No, olkoon menneeksi.
Kirja: "Tuhannen ja yhden yön sadut".
Levy: Richard Wagnerin ooppera "Tristan ja Isolde".
Maalaus: vaimoni Helena Vapaan "Kirjettä lukeva nainen (Goyan mukaan)".
Tanssi: Vaslav Nizhinskin soolo Stravinskin "Petrushkassa".
Runo: Tuomas Anhavan "Olen vastikään" kokoelmasta Runoja 1961.
Laulu: Karl-Heinz Stockhausenin "Gesang der Jünglinge".
|