1. Pitäisikö öljyn polttaminen kieltää kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi?
En usko, että täyskielto olisi käytännössä mahdollista.Koko maailman
kuljetusinfra perustuu polttonesteille, eikä biopolttoaineiden tuotanto
riitä korvaamaan öljy-jalosteita.
Lämmityksessä ja energian tuotannossa öljyn haitat ovat myös hiiltä
pienemmät, vaikka tuotantoon ja kuljetuksiin liittyykin merkittäviä
riskejä. Pyrkisin joka tapauksessa ensin pääsemään eroon hiilen käytöstä
energian tuotannossa.
Mutta vaikkei kielto käytännössä olisikaan mahdollinen, öljyn kulutusta on
pakko pystyä vähentämään sekä kasvihuoneilmiön että öljyvarojen
rajallisuuden vuoksi.
Nykymaailma tosiaan pyörii öljyn varassa, ja jos ja kun öljyvarat
loppuvat, kansainvälinen talous ja kansalliset yhteiskunnat ajautuvat
kriisiin. Jos tämä tapahtuu hitaasti, tilanteeseen ehditään toivottavasti
sopeutua ilman vakavia konflikteja (monen mielestä esimerkiksi Irakin sota
oli USAn valmistautumista tähän tulevaisuuteen, koska amerikkalaisten
äänestäjien ei uskota hyväksyvät bensiinin hinnan nousua öljyvarojen
huvetessa - ja hinnan nosto olisi tehokkain tapa saada liikenteen
kasvihuonekaasupäästöt USA:ssa kuriin koska se ohjaisi luopumaan
bensasyöpöistä autoista).
2. Miten Suomi voisi siirtyä todelliseen tietoyhteiskuntaan nykyisen
tietokoneyhteiskunnan sijaan?
Ottamalla keskusteluun ja hankkeiden suunnitteluun mukaan
"tekniikkaihmisten" lisäksi "ihmis- ja yhteisöihmisiä", psykologeja ja
sosiologeja.
Moni on tosiaan viime aikoina havahtunut ihmettelemään, mikseivät ihmiset
olekaan rynnänneet käyttämään heidän hienoja vempaimiaan. Ei ole
ymmärretty, etteivät kaikki käytä teknologiaa teknologian itsensä vuoksi.
Toisaalta kännykkävallankumous on hyvä esimerkki siitä, että kun
teknologia täyttää jonkin todellisen tarpeen, ihmiset ovat valmiita
hyvinkin nopeassa tahdissa ottamaan sen käyttöön.
Tietoyhteiskuntakehityksen näkökulmasta vaaditaan mielestäni samaa otetta,
jolla Xerox taannoin loi nyky-PC:n käyttöliittymän Palo Altossa eli
tuodaan _eri_ näkökulmia edustavia ihmisiä yhteen, opetetaan heidät
puhumaan ja kuuntelemaan ja todella ymmärtämään toisiaan, ja annetaan
heille riittävästi aikaa ja vapautta ... Aika ja vapaus ovat kuitenkin
asioita, joita nykyinen, projekti-organisaatioon perustuva
kehitystoimintamalli ei liiemmälti suo.
3. Kauanko nykyään käytät aikaa tietokonepelien pelaamiseen? Mikä on
tämänhetkinen suosikkipelisi?
Keskimäärin vajaan tunnin päivässä (kaksi yhtenä, ei yhtään toisena). Olen
siirtymässä Icewind dale II:a (PC) Final Fantasy X:ään (PS2) ja Sturmovik
Forgotten Battlesiin.
4. Mitä mieltä olet piratismista? Pitäisikö nykyisiä
tekijänoikeussäädöksiä muuttaa?
Pitää nähdä ero ammattimaisen piratismin, joka on järjestäytynyttä
kansainvälistä rikollisuutta "kotitarvepiratismin" välillä. Nyt nämä kaksi
ovat samalla viivalla.
Piratismin vastaisessa taistelussa tulisi kuitenkin muistaa, että tuotteen
ostajalla on oltava _täysi_ hallintaoikeus ostamaansa tuotteeseen,
esimerkiksi CD-levyyn. Hänen on voitava esimerkiksi siirtää levyn sisältö
toiselle muistilaitteelle toiseen muotoon (esim LP:ltä CD:lle tai CD:ltä
mp3-tiedostoksi) tai voitava ottaa itselleen käyttökopio, jotta
alkuperäinen ei naarmuunnu käyttökelvottomaksi. En minä ainakaan osta
levyä vaan musiikkia. Totta kai, näitä kopioita ei saa antaa myydä
edelleen, mutta se on eri asia.
5. Ymmärtävätkö vihreät teekkarihuumoria? Kerro teekkarivitsi!
Kukaan ei ole ainakaan vielä loukkaantunut teekkarihuumoristani. Tai
sitten vihreät ovat vain hyvin kohteliaita :-)
Naiskansanedustajat valittavat miestoimittajien laittavaan asioita heidän
suuhunsa.
6. Miten rakentaisit Helsingin ja Espoon välisen raideyhteyden jos
pikaraitiotietä ei voida viedä Helsingin keskustaan asti ja toisaalta
metro ei palvelisi espoon pienimpiä lähiöitä oikealla tavalla.
Auts. Paha. Yksi ratkaisu olisi hoitaa Etelä-Espoon raideyhteys samalla
tavalla kuin Pohjois-Espoon eli junalla :-) Valtio myös osallistuu
rautatiekiskojen rakentamiskustannuksiin paljon suuremmalla osuudella kuin
metro- saati light rail -kiskojen kustannuksiin ... tämä nähtiin hyvin
kaupunkiradan kustannusjaossa.
Mutta vakavammin. Tällä hetkellä realistisimmalta (mielestäni ei suinkaan
parhaalta) vaihtoehdolta vaikuttaa se, että metroa jatketaan Tapiolaan,
Koivusaaren salmi tukitaan rakentamalla siihen keinotekoinen saari ja
saari täyteen asuntoja, jotta metrolle saadaan riittävästi matkustajia
(siis ihan oikeasti!) ja Leppävaarasta rakennetaan Tapiolan kautta
Matinkylään ja edelleen Kivenlahteen light rail.
Se paras vaihtoehto mielestäni olisi vetää pikaraitiotie Kampin kautta
rautatieasemalle ja kääntää metrolinja jo olemassaolevaa tunnelia pitkin
Kampista Töölöön. Linjoilla olisi siis kaksi yhteistä asemaa,
Rautatientori ja Kamppi. Tulevaisuudessa light rail -linjaa voisi jatkaa
rautatieasemalta koilliseen, metro- ja rautatiekiskojen väliin jäävälle
sektorille.
|