Vihreä Lanka: planetaan paikallislehti



kuukauden 
vieras:

Jyrki Kasvi, kuva (c) Eduskunta

Lähetä kysymys seuraavan kuun vieraalle >>

Jyrki Kasvi

1. Pitäisikö öljyn polttaminen kieltää kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi?

En usko, että täyskielto olisi käytännössä mahdollista.Koko maailman kuljetusinfra perustuu polttonesteille, eikä biopolttoaineiden tuotanto riitä korvaamaan öljy-jalosteita.
Lämmityksessä ja energian tuotannossa öljyn haitat ovat myös hiiltä pienemmät, vaikka tuotantoon ja kuljetuksiin liittyykin merkittäviä riskejä. Pyrkisin joka tapauksessa ensin pääsemään eroon hiilen käytöstä energian tuotannossa.
Mutta vaikkei kielto käytännössä olisikaan mahdollinen, öljyn kulutusta on pakko pystyä vähentämään sekä kasvihuoneilmiön että öljyvarojen rajallisuuden vuoksi.
Nykymaailma tosiaan pyörii öljyn varassa, ja jos ja kun öljyvarat loppuvat, kansainvälinen talous ja kansalliset yhteiskunnat ajautuvat kriisiin. Jos tämä tapahtuu hitaasti, tilanteeseen ehditään toivottavasti sopeutua ilman vakavia konflikteja (monen mielestä esimerkiksi Irakin sota oli USAn valmistautumista tähän tulevaisuuteen, koska amerikkalaisten äänestäjien ei uskota hyväksyvät bensiinin hinnan nousua öljyvarojen huvetessa - ja hinnan nosto olisi tehokkain tapa saada liikenteen kasvihuonekaasupäästöt USA:ssa kuriin koska se ohjaisi luopumaan bensasyöpöistä autoista).

2. Miten Suomi voisi siirtyä todelliseen tietoyhteiskuntaan nykyisen tietokoneyhteiskunnan sijaan?

Ottamalla keskusteluun ja hankkeiden suunnitteluun mukaan "tekniikkaihmisten" lisäksi "ihmis- ja yhteisöihmisiä", psykologeja ja sosiologeja.
Moni on tosiaan viime aikoina havahtunut ihmettelemään, mikseivät ihmiset olekaan rynnänneet käyttämään heidän hienoja vempaimiaan. Ei ole ymmärretty, etteivät kaikki käytä teknologiaa teknologian itsensä vuoksi. Toisaalta kännykkävallankumous on hyvä esimerkki siitä, että kun teknologia täyttää jonkin todellisen tarpeen, ihmiset ovat valmiita hyvinkin nopeassa tahdissa ottamaan sen käyttöön.
Tietoyhteiskuntakehityksen näkökulmasta vaaditaan mielestäni samaa otetta, jolla Xerox taannoin loi nyky-PC:n käyttöliittymän Palo Altossa eli tuodaan _eri_ näkökulmia edustavia ihmisiä yhteen, opetetaan heidät puhumaan ja kuuntelemaan ja todella ymmärtämään toisiaan, ja annetaan heille riittävästi aikaa ja vapautta ... Aika ja vapaus ovat kuitenkin asioita, joita nykyinen, projekti-organisaatioon perustuva kehitystoimintamalli ei liiemmälti suo.

3. Kauanko nykyään käytät aikaa tietokonepelien pelaamiseen? Mikä on tämänhetkinen suosikkipelisi?

Keskimäärin vajaan tunnin päivässä (kaksi yhtenä, ei yhtään toisena). Olen siirtymässä Icewind dale II:a (PC) Final Fantasy X:ään (PS2) ja Sturmovik Forgotten Battlesiin.

4. Mitä mieltä olet piratismista? Pitäisikö nykyisiä tekijänoikeussäädöksiä muuttaa?

Pitää nähdä ero ammattimaisen piratismin, joka on järjestäytynyttä kansainvälistä rikollisuutta "kotitarvepiratismin" välillä. Nyt nämä kaksi ovat samalla viivalla.
Piratismin vastaisessa taistelussa tulisi kuitenkin muistaa, että tuotteen ostajalla on oltava _täysi_ hallintaoikeus ostamaansa tuotteeseen, esimerkiksi CD-levyyn. Hänen on voitava esimerkiksi siirtää levyn sisältö toiselle muistilaitteelle toiseen muotoon (esim LP:ltä CD:lle tai CD:ltä mp3-tiedostoksi) tai voitava ottaa itselleen käyttökopio, jotta alkuperäinen ei naarmuunnu käyttökelvottomaksi. En minä ainakaan osta levyä vaan musiikkia. Totta kai, näitä kopioita ei saa antaa myydä edelleen, mutta se on eri asia.

5. Ymmärtävätkö vihreät teekkarihuumoria? Kerro teekkarivitsi!

Kukaan ei ole ainakaan vielä loukkaantunut teekkarihuumoristani. Tai sitten vihreät ovat vain hyvin kohteliaita :-)
Naiskansanedustajat valittavat miestoimittajien laittavaan asioita heidän suuhunsa.

6. Miten rakentaisit Helsingin ja Espoon välisen raideyhteyden jos pikaraitiotietä ei voida viedä Helsingin keskustaan asti ja toisaalta metro ei palvelisi espoon pienimpiä lähiöitä oikealla tavalla.

Auts. Paha. Yksi ratkaisu olisi hoitaa Etelä-Espoon raideyhteys samalla tavalla kuin Pohjois-Espoon eli junalla :-) Valtio myös osallistuu rautatiekiskojen rakentamiskustannuksiin paljon suuremmalla osuudella kuin metro- saati light rail -kiskojen kustannuksiin ... tämä nähtiin hyvin kaupunkiradan kustannusjaossa.
Mutta vakavammin. Tällä hetkellä realistisimmalta (mielestäni ei suinkaan parhaalta) vaihtoehdolta vaikuttaa se, että metroa jatketaan Tapiolaan, Koivusaaren salmi tukitaan rakentamalla siihen keinotekoinen saari ja saari täyteen asuntoja, jotta metrolle saadaan riittävästi matkustajia (siis ihan oikeasti!) ja Leppävaarasta rakennetaan Tapiolan kautta Matinkylään ja edelleen Kivenlahteen light rail.
Se paras vaihtoehto mielestäni olisi vetää pikaraitiotie Kampin kautta rautatieasemalle ja kääntää metrolinja jo olemassaolevaa tunnelia pitkin Kampista Töölöön. Linjoilla olisi siis kaksi yhteistä asemaa, Rautatientori ja Kamppi. Tulevaisuudessa light rail -linjaa voisi jatkaa rautatieasemalta koilliseen, metro- ja rautatiekiskojen väliin jäävälle sektorille.

 

 

 

 

Seuraavan kuukauden vieraana on Heidi Hautala. Esitä hänelle kysymys!

Kysymykseni:


Ehdotukseni kuukauden vieraaksi:


Nimi:

Sähköposti:

 

 


Etusivu

Mika Vihrea 
lanka?

Yhteystiedot

Kuumat 
Langat

Kuukauden Vieras

Kysy 
Enolta

Voita 
luomukori

Yleisonosasto

Arkisto

Tilaukset

mediakortti

Tyopailloja

Linkit

 

Vihreä Lanka, Runeberginkatu 5B, 00100 Helsinki, puh. (09) 5860 4123 fax. (09) 5860 4124 lanka@vihrealanka.fi site by 
VALOTALO