Kolumni
Markku Myllykangas

Kansantautina vanhuus

Terveyspalvelujen mainontaa on rajoitettava.

MAINONNAN avulla yritetään saada yhä uusia ihmisiä lääkekoukkuun ja palvelujen käyttäjiksi. Mainonta ruokkii turhia lääkärikäyntejä. Ihmisten hätä, kuoleman pelko ja turhamaisuus tekee heistä helppoja nakkeja käärmeöljyn kauppiaille. Terveyden sijaan asiakkaat saavat usein vain katteettomia lupauksia.
    Lisääntyvä palvelujen käyttö ei lisää terveyttä, pikemminkin päinvastoin. Mainonta muistuttaa terveysuhista, loihtii tautikammoa, panee ihmiset unelmoimaan superterveydestä, onnesta, menestyksestä, nuoruudesta ja kauneudesta, jopa ikuisesta elämästä. Normaalista vanhenemisesta on tehty poikkeavuutta, kansantauti.

Markkinoinnissa lääketeollisuus ja muu terveysbisnes on onnistunut loistavasti. Talouslamatkaan eivät hetkauta pillereiden ja muiden palvelujen myynnin ja voittojen kasvua.
    "Epäiletkö sydänsairautta? Jos kärsit hengenahdistuksesta tai rintakivuista, tule jonottamatta sepelvaltimoiden varjoainekuvaukseen. Onkohan minulla joku puutostauti, kun olen aina niin väsynyt? Häiritseekö jokin ulkoisessa olemuksessasi sinua? Etkö ole tyytyväinen ajan mukanaan tuomiin luonnollisiin muutoksiin? Kaljuus ongelmana? Hoitamattomana poskiontelon tulehdus voi olla kuolemaan johtava sairaus."
    Suuren osan turhista tutkimuksista maksaa Kela eli veronmaksajat. Näin toimii yhteiskunnan rahoilla ns. yksityinen terveydenhuolto. Kelaa kinutaan korvaamaan myös kosmeettista kirurgiaa ja uskomuslääkinnällisiä "hoitoja".

Kosmeettinen kirurgia tuottaa narsistista tyydytystä ja pönkittää heikkoa itsetuntoa. Ulkoisen olemuksen retusointi mallikkaammaksi yleistyy. Rahakkaiden perversseimmätkin tarpeet tyydytetään. Miesten peniksiä paksunnetaan ja pidennetään, naisten emättimiä muotoillaan. Botuliinitoksiini oikoo rypyt halvaannuttamalla kasvolihakset.
    Silmäkirurgiassa iso osa kapasiteetista on ohjautunut kosmeettiseen taittovirhekirurgiaan yhteiskunnallisesti mielekkäämmän kaihikirurgian sijaan. Raha ratkaisee.
    Mainonta tekee ihmisistä luulosairaita, terveistä sairaita, tyytyväisistä tyytymättömiä. Ja sitten rahat pois. Mutta kuten Jorma Palokin on todennut, "ihmisiä pitäisi rohkaista tuntemaan itsensä terveiksi". Terveyspalvelujen mainonta on suurelta osin epäeettistä. Sitä pitäisi rajoittaa samoin kuin alkoholin ja tupakan mainontaa.

Kun raha on johtava konsultti, etiikka väistyy. Malarian ja monien muiden kehitysmaita piinaavien sairauksien hoito ja torjunta ei teollisuutta kiinnosta, koska kehitysmailla ei ole varaa ostaa lääkkeitä köyhilleen. Tehokkaita, mutta taloudellisesti kannattamattomia lääkkeitä kadotetaan myös markkinoilta.
    Läntisten teollisuusmaiden ulkopuolisille HIV-tartunnan saaneille uusien lääkecocktailien huikea hinta on julma pila. Maailman tappavin epidemia nujertuu vain tehokkaalla rokotteella. Rikas länsi ei panosta rokotetutkimuksiin, koska kiihkeimmin aids-tutkimusta painostavat HIV-infektion jo saaneet potilaat. Heidän tärkein huolensa on hoidon löytäminen.
    Lääkefirmojakaan rokotteen kehittely ei innosta, koska sillä ei voi rahastaa niin hyvin kuin lääkkeillä. Monen osalle on jäänyt myös ehkäisy ja valistus. Afrikassa ihmiset kuolevat aidsiin ilman hoitoa, tietämättöminä edes siitä, mikä heidät tappaa. o



ETUSIVULLE