Hullut päivät |
Marko Latvanen |
Me tulemme viimein! Suomifilmi sai uutta elämää. LEFFAFRIIKKI on viettänyt viime kuukausina liikuttuneita aikoja kotimaisen elokuvan nousussa. Tiedätte: ne ilvekset ja joutsenet ja muut elävät. Leffat ovat kivoja, kansa tykkää ja teatterissa on voinut todeta yleisöpohjan laajuuden. Teinit ja papat tapittavat vierekkäin Tervoa ja Rukajärven tietä.
Nämä nykyiset saarelat ja lepät ovat kasvaneet elokuvan kanssa ja löytävät siksi luontevasti äänen, joka puhuttelee laajaa yleisöä. Samalla elokuvanäyttelemiseen ja sen ohjaamiseen on löytynyt oivallinen ote, josta todistavat niin teatteritaustainen Komin ensemble kuin Pitkän kuuman kesän nuoret.
Epäily siitä, että Euroopan unionissa jäsenmaiden oman kulttuurin piirteet saattavat lopulta jopa korostua, näyttää toteutuvan ainakin elokuvissa. Näin rennosti ja hyvällä itseluottamuksella suomalainen elokuva ei ole aiemmin kuvannut kotoperäisiä viihdetaiteilijoita, pikkukonnia, nuoria, tavallisia heppuja. Entä nyt? Pahimmassa skenaariossa etsitään varmaa hittikaavaa takomaan lisää rahaa, elokuvia aletaan tuotteistaa tyhmimmän yhteisen nimittäjän mukaan. Yleisöpohja taantuisi taas hömppää katsovaan nuorisoon ja yrmyyn taideväkeen.
Suomifilmin nousu tässä ajassa voi jäädä hetken ilmiöksi, mutta edellytykset jatkolle ovat nyt paremmat kuin koskaan. Me lippuja ostavat penkinkuluttajat olemme halukkaita suosimaan suomalaista.
Kirjoittaja on median ja arjen kulttuurin tarkkailija.
|