Hallitus maksaa islamistien tuesta / Vihreä Lanka 26.2.1998

Hallitus maksaa islamistien tuesta
Asialla
Marko Juntunen on vapaa toimittaja. Hän vieraili Kairossa syys-joulukuussa 1997.
Marko Juntunen
EGYPTIN hallituksen ja islamistien välisessä kamppailussa kansainvälisen uutiskynnyksen ylittävät yleensä vain Luxorin verilöylyn kaltaiset turisteihin kohdistuvat terroriteot. Islamismi on kuitenkin monimutkaisempi ilmiö kuin kouralliseen militantteja keskittyvät uutiset antavat ymmärtää.
   Egyptin poliittinen eliitti käy terrorismin vastaisen taistelun ohella hienovaraista kamppailua siitä, mikä ylipäätään on islamin rooli yhteiskunnassa. Poliittisen eliitin on toisaalta säilytettävä edes nimellinen islamilainen ulkoasu ja toisaalta sen on varottava, ettei valta lipsu islamistien käsiin. Liberaalit intellektuellit kokevat ilmaisuvapautensa yhä uhatummaksi tässä varjonyrkkeilyssä.

Kuinka Joosef
tunsi Niilin oikut?

Sayed Al Qimanyn kirja Rabb al Zaman eli Ajan Herra vaikuttaa ensisilmäykseltä viattomalta kokoelmalta sanomalehtiartikkeleita. Siinä on katkelmia kirjoittajan väittelyistä kansallisdemokraattien tunnetuimman saarnamiehen Abdel Sabbour Shaheenin kanssa.
   Viaton tai ei, sunni-islamilaisen maailman keskeisin instituutio Al Azharin tuomitsi kirjan ja Qimany passitettiin oikeuteen syyskuun puolivälissä. Hallituksen uskontopolitiikkaa tukevan Al Azharin hampaissa eivät kuitenkaan ole ainoastaan Qimanyn kaltaisten liberaali-intellektuellien teokset. Valtaosa Al Azharin tuomitsemista noin 200 teoksesta pyrkii avoimempaan uskonnolliseen keskusteluun.
   Qimanyn oikeudenkäynnistä muodostui hämmentävä farssi, koska häntä vastaan nostetut syytteet kuulostivat hatusta vedetyiltä. Al Azhar ärsyyntyi muun muassa siitä, että Qimany pohtii kuinka koraanin profeetta Jusuf – Raamatun Joosef – saattoi unentulkintaansa nojaten pelastaa Egyptin kansan tulvalta. Jusufhan oli lammaspaimenena mitä todennäköisimmin täysin tietämätön Niilin oikuista.

Vapaa ajattelu on uhka
Qimany selvisi pelkällä säikähdyksellä, mutta lukuisten muiden pienenpienistä "etikettivirheistä" oikeuteen passitettujen kohtalo on ollut huomattavasti kovempi.
   Aiemmin tanä vuonna tuomittu filosofi Hassan Hanafi ja viime vuonna oikeuteen passitettu Kairon yliopiston professori Nasr Abu Zeid ovat saaneet osakseen Qimanya huomattavasti rajumman kohtelun. Konservatiiviseen blokkiin kuuluvat tuomarit ja uskonoppineet tuomitsivat miesten kirjoitukset islamin vastaisiksi.
   Abu Zeid on muun muassa esittänyt, että koraanin mainitsemaa "Jumalan valtaistuinta" ei tulisi ymmärtää kirjaimellisesti ja saanut aikaan konservatiivien vastalauseiden myrskyn. Hanafi puolestaan on esittänyt arvioita, että osa islamin profeetoista on harjoittanut esiaviollisia sukupuolisuhteita.
   Konservatiivit eivät kuitenkaan kanna ensisijaisesti huolta yksittäisistä detaljeista. He vastustavat koko vapaan ajattelun ideaa islamilaisessa maailmassa.
   Sivuseikkoihin takertuvien syytöksien takana piilee konservatiivien vakava huoli. Islamin historia ja pyhät kirjoitukset halutaan pitää koskemattomina kriittiseltä tulkinnalta. Kyse on paljolti siitä, sallitaanko Jumalan sanaksi ja täydelliseksi ilmoitukseksi koetun totuuden kriittinen arviointi.
   Tästä näkokulmasta katsoen Qimanyn teos edustaa vääräoppisuutta ja juuri siihen Qimany hengenheimolaisineen pyrkiikin. Qimanyn mukaan "kyseessä on projekti, joka tähtää islamilaisen tradition uudelleen kirjoittamiseen Egyptissä. Pyrkimyksemme on lukea islamin historiaa objektiivisesti, niinkuin se on oikeasti tapahtunut."

Kuin Voltaire
valistuksen Ranskassa

Historiankirjoitus on Qimanyn mukaan Egyptissa tilanteessa, joka muistuttaa radikaalifilosofien, kuten Voltairen aikaa Ranskassa suuren vallankumouksen alla.
   Qimanyn hengenheimolaisiksi ovat osoittautuneet myös oikeusoppinut Said al Ashmawi, joka on tutkimuksessaan pyrkinyt osoittamaan, että islamilainen Shari'a -laki on ihmiskynän jälkeä sekä Khalil Abdel Karim – vasemmistolaiseksi leimattu islamin oppinut.
   Kuluvan vuoden aikana Qimany on noussut vapaa-ajattelijoiden siiven äänitorveksi. Alkusyksystä järjestetyssä militantti-islamistien surmaaman liberaalin Farag Fodan muistotilaisuudessa Qimany syyti sapekkaita syytöksiä konservatiivien keulahahmoille. Hän kutsui muun muassa viikottain TV:ssä esiintyvää saarnaaja Mutawalli Sha'rawia "happokieliseksi TV-sheikiksi".
   Sha'rawin poika Sami, joka toimii Al Azharin Islamilaisen tutkimusakatemian pääsihteerinä, on sensuurikampanjan keskeisin taustahahmo. Kairolaisen Al Musawwar -lehden haastattelussa Sha'rawi linjasi: "On yhdentekevää kiellämmeko 196 tai 196 000 kirjaa, jos ne eivät noudata meidän islamilaista tietämme.".
   Egyptin sananvapaustilannetta Lontoosta käsin seuraavan Article 19 -järjestön – nimi viittaa Yhdistyneiden Kansakuntien ihmisoikeuksien julistukseen – mukaan tutkijat ovat joutuneet pelinappuloiksi Egyptin hallinnon ja islamistiopposition välisessä taistossa.
   Järjestön raportin mukaan hallitus on alkanut käydä keskustelua yhä näkyvämmin islamistien sanelemilla ehdoilla. Islamistien tuen hinta on ollut laaja sensuurikampanja, jonka kohtena ovat ääri-islamisteja ärsyttävät kulttuurituotteet, kuten kirjat ja elokuvat. o