Viikon visiitti
Erkki Pulliainen

Kestävä kehitys
ei sammaloidu

Voidakseen tietoisesti muuttaa maailmaa ihmisen on tiedettävä, millainen maailma on.

IHMINEN EI OLE KOSKAAN historiansa aikana ymmärtänyt lisääntymisensä ja kulutuksensa vaikutusta arvoihinsa ja asenteisiinsa, eikä Hän ole koskaan tietoisesti vaikuttanut ihmiselämän suuriin muutoksiin maapallolla. Niinpä jokaisella ihmisen kulttuurilla on ollut täällä paskainen loppu.
    Kiristynyt kilpailu niukkenevista luonnonvaroista on johtanut huonojen tapojen ritualisoitumiseen ja vihdoin kulttuurin romahdukseen. Jäljelle on jäänyt vain toinen toistaan näyttävämpiä muistomerkkejä maankäytön virheistä.

Onhan toki niinkin, että voidakseen tietoisesti muuttaa maailmaa ihmisen on tiedettävä, millainen maailma on. Menneitä sukupolvia ja heidän kulttuurejaan puolustellen voi todeta, etteivät niiden päättäjät tienneet, millainen maailma silloin oli.
    Olennaista onkin, että tämä anteeksipyyntö ei päde ajassamme. Me tiedämme millainen maapallo on, millaiset sen tämän hetken polttavimmat ympäristö- ja muut ongelmat. Tätä tietoisuutta pitävät yllä tiedotusvälineet. Niillä on äärimmäisen suuri vastuu siitä, ettei tiedostava totuus pääse unohtumaan.

Marxin tiedotusfilosofian mukaan piti vaieta siitä, mikä oli ideologialle vierasta. Tämän ajan tässä katsannossa marxilaisia ovat ylikansalliset suuryritykset, jotka pyrkivät rahan voimalla maailmanvaltiaiksi. Niiden edun mukaista olisi, jos vaiettaisiin niiden sikailuista maapallon eri kulmilla.
    Isänmaaton Iso Raha liikkuu hulvattomalla nopeudella maapallon kulmalta toiselle jäljistään välittämättä. Vain jotkut valistuneimmat yhtiöt ovat heränneet välittämään kansainvälisestä maineestaan.

Kansainvälisesti tunnustettu maine edellyttää kuitenkin merkitäkseen jotakin, että on olemassa valistuneita kuluttajia, jotka tästä maineesta välittävät osto- ja kulutuspäätöksiä tehdessään.
    Tässä alkaa maapallon kohtaloista välittävän lehdistön ja muun median rooli. Sen tehtävänä on pitää huoli siitä, että yhä useampi media välittää, että yhä useampi kuluttaja välittää ja että yhä useammat äänestäjät demokratioissa välittävät.

Vihreälla Langalla on jo poliittisen taustansa vuoksi tässä suuri tehtävä. Lehden levikki ei ole häkellyttävän suuri, mutta sen lukijakunta on sitäkin merkittävämpi.
    Voi olla varsin vakuuttunut siitä, että muiden joukossa jokainen itseään kunnioittava kotimainen journalisti ja ympäristöasioista tiedottava suuren ja vähän pienemmänkin yrityksen markkinointipäällikkö käy läpi lehden jokaisen numeron.
    Juuri tässä piilee lehtemme suuri merkitys, joka ei voi olla kannustamatta mitä uljaimpiin tekoihin jatkossa.
    Vihreän Langan tulee kaivaa esiin kestävän kehityksen aineksia maapallon siirtämisessä kohti luonnonvarojen kestävän käytön aikakautta unohtamatta, että ihmisten sietokykyä ei saa ylittää tässäkään tuoksinassa.
    On julkisuuden kautta pakotettava erilaiset päättäjät ottamaan päätöksissään niiden pitkäaikaisvaikutukset huomioon. o

Erkki Pullainen on Vihreä Lanka Oy:n hallituksen puheenjohtaja.