Vihreä Lanka: planeetan paikallislehti

Ekopuodit ja maailmankaupat kasvavat

Lena Björklund

Reiluuden markkinoilla liikevaihdot paisuvat. Pienet yritykset hyötyvät isojen luomuinnon laskusta.

Helsingin Kurvin kulmille nelisen vuotta sitten avatulla Reilun kaupan Tähti -myymälällä menee hyvin. ”Kokonaismyynti nousi viime vuonna 33 prosenttia”, kertoo toimitusjohtaja Erja Lahdenperä.

Lahdenperä luonnehtii Tähteä suomalaisten maailmankauppojen näyteikkunaksi: ”Olemme Suomen suurin maailmankauppa, myydään tuplasti se mitä seuraavaksi suurin.”

Asiakkaat ovat löytäneet kaupan. Lahdenperä arvelee suosion johtuvan tavaravalikoimasta, laadukkaista käyttöesineistä. Kehitysmaatuotteita ei tarvitse ostaa hyväntekeväisyyden vuoksi, kun tuote on hyvä.

Tuotteita on kehitetty yhteistyössä kehitysmaiden tuottajien kanssa. Tähden sisalmattojen ja metritavarana myytävien batiikkikankaiden valikoimaa Lahdenperä pitää suomalaisittain ainutlaatuisena.

Asiantunteva tukkumyyjä

Tähden taustalla olevaan A-Star-yhtiöön kuuluu niin ikään paikkansa löytänyt tukku. Tukkupuolella on kehitetty täsmäpalvelu: A-Star on etsinyt ja ideoinut tuotteita muun muassa Amnestylle, Kirkon Ulkomaanavulle ja Kehitysyhteistyön palvelukeskukselle.

”Olemme varmistaneet, että tuote tulee sellaisena kuin sen pitää, ja että hintakin on se, mikä sovittiin”, Lahdenperä selvittää.

Lahdenperä kävi syksyllä kenialaisten ja tansanialaisten alihankkijoiden luona tarkistamassa, että tuotteet tehdään reilun kaupan sääntöjen mukaisesti. Samalla hän tutustui alihankkijoiden ongelmiin, mikä auttaa mitoittamaan tilaukset heidän tuotantokauteensa sopiviksi.

Tähden asiakaspiiriä yhdistää eettisyyden korostus. Huoli tuotteiden valmistajista ohittaa Lahdenperän mukaan ekologisuuden vaatimuksen. ”Vasta kun ihmiset keskenään pystyvät hoitamaan asioita niin, että kaikki voivat hyvin, ihmisillä on energiaa ajatella myös ympäristöä.”

Ekokauppa Ruohonjuuri omistaa A-Starista suuren osan. Muita omistajia, yksittäisiä ihmisiä ja järjestöjä, on yli 160.

Ruohonjuuren liikevaihto on kolminkertaistunut viiden viime vuoden aikana, ja sijoittajille on voitu jakaa voittoja. A-Star sijoittaa voittonsa reilun kaupan edistämiseen.

Ruohonjuuri avaa uusia liikkeitä

”Olemme pyrkineet pois marginaalista”, Ruohojuuren toimitusjohtaja Arto Ranta-aho perustelee eteenpäinmenoa.

”Ruohonjuuri ei ole mikään vaihtoehtoasia. Meillä on normaalia mainontaa, normaali ulospäinsuuntautuneisuus, laatujärjestelmä ja ekotuotteina laatua.”

Helsingin vanhoissa VR:n makasiineissa sijaitsevan Ruohonjuuren asiakaspohja on Ranta-ahon mukaan laajentunut ”valtavasti”. Viime vuonna avattiin Ruohonjuuri Tampereella, ja lähivuosina avautuvat Oulun ja Turun myymälät. Helsingissä on ensi syksynä parikin Ruohonjuurta. Uusi avataan keskustaan, makasiineissa oleva jatkaa ainakin koko tämän vuoden.

Bisnesosaamista on haettu henkilökunnan kouluttamisella eri tavoin oppisopimuksista esimieskoulutukseen. ”Ihmisillä on valtaa ja vastuuta. Meillä on tuoteryhmävastaavat”, Ranta-aho kertoo.

Työnhakijoita on paljon, mikä kertoo osaltaan kiinnostuksesta eettiseen kuluttamiseen. Ruohonjuuren asiakkaista keski-ikäiset naiset ostavat eniten.

Ruisleivän kysyntä kasvussa

Parin vuoden kuluttua kolmikymppinen luomuleipomopioneeri Samsara on pitänyt kannattajiaan jännityksessä koko olemassaolonsa: pärjääkö se, ei kai se ole menossa nurin? Silti koko ajan on leivottu.

”Kannattavampaa kuin koskaan ennen”, toimitusjohtaja Peter Zukale sanoo nyt. ”Liikevaihto on kasvanut, asiakkaita on enemmän.”

Samsara myy luomuleipänsä suoraan kauppoihin, ja Zukale arvelee yrityksen hyötyneen siitä, että isompien leipomoiden luomuinnostus on ottanut takapakkia.

Kannattavuuteen on vaikuttanut myös kulujen karsiminen: Samsara ei enää osta ja jauha jauhoja itse tai jauhata niitä kalliisti pienessä myllyssä. On siirrytty isoon, koska määrät ovat suuria. Työntekijöitäkin on vähennetty. Myös paine leipävalikoiman supistamiseksi on kova, kun kauppojen tila on niukkaa. o