Vihrea Lanka: planetaan paikallislehti



artikkeli

 

 
Kansainvälinen kampanja haluaa kieltää roskaruoan markkinoinnin lapsille

Pikaruokaketjut suuntaavat mainontaansa lapsille. Oheistuotteet ja satuhahmot houkuttelevat asiakkaita.


Laura Kosonen

Yhdysvaltalainen kuluttajajärjestö Commercial Alert on aloittanut maailmanlaajuisen kampanjan, jolla halutaan puuttua alle 12-vuotiaille lapsille suunnattuun roskaruoan markkinointiin. Kampanjan tavoitteena on, että Maailman terveysjärjestö WHO lisäisi roskaruoan markkinointikiellon strategiaansa.
Commercial Alertin vetoomuksen allekirjoittajat ovat huolissaan pikaruoan aiheuttamista terveyshaitoista, kuten ylipainosta. Kampanjalla halutaan kiinnittää huomiota myös roskaruoan ja virvoitusjuomien köyhään ravintosisältöön sekä ylipäätään pikaruokakulttuuriin, joka vetoomuksen mukaan ei edistä perheiden hyvinvointia ja yhdessäoloa.
Suomesta mukaan kampanjaan ovat ilmoittautuneet professori Aila Rissanen Helsingin yliopistollisen keskussairaalan lihavuustutkimusyksiköstä, europarlamentaarikko Uma Aaltonen (vihr.) sekä koko vihreä eduskuntaryhmä.

Lelu ei saa olla pääsanoma

Lapset ovat hampurilaisravintoloille tärkeä kohderyhmä. Erityisesti lastenaterioiden kylkiäisinä jaettavat lelut kiinnostavat pienimpiä asiakkaita. Lasten kanssa hampurilaisravintolaan on helppo mennä, sillä perheen pienimpien ajanvietteeksi ravintolat tarjoavat myös leikkinurkkauksen.
Suomen suurimmat hampurilaisravintolaketjut McDonald's ja Hesburger vakuuttavat, ettei markkinointia kohdisteta suoraan lapsille.
Kuluttajavirastossa ollaan kuitenkin toista mieltä: "Hampurilaisravintoloiden tuotteet kiinnostavat lapsia, ja sitä hyödynnetään selvästi mainonnassa", toteaa viraston lakimies Miina Ojajärvi.
Mainoksissa ja ravintolaketjujen nettisivuilla seikkailee lasten tuntemia hahmoja. Hampurilaisaterioiden lelut ovat usein tuttuja esimerkiksi uusista lastenelokuvista.
"Useimmin olemme törmänneet siihen, että oheistuote eli lastenateriaan kuuluva lelu on ollut mainonnan pääsanoma. Näin ei saisi olla", Miina Ojajärvi toteaa.
Kuluttajavirastossa valmistellaan parhaillaan uusia ohjeita lapsiin kohdistuvasta mainonnasta. Ojajärvi kertoo, että erityisesti Internetin kaltaiset uudet mediat ovat ongelmallisia. Lapsille suunnattuja nettisivuja varten ei vielä ole ehditty antaa ohjeita.
Muun muassa hampurilaisketjujen nettisivuilla on runsaasti lapsille suunnattua materiaalia, kuten erilaisia satuhahmoja, pelejä ja askartelutehtäviä. "Kun nettisivuilla on paljon oheistuotteita, ei lapsi välttämättä käsitä, että kyse on markkinoinnista", Ojajärvi sanoo.

Kanta-asiakaskerhoja lapsille

Tärkeä osa hampurilaisketjujen lapsille suunnattua markkinointia ovat kanta-asiakaskerhot. McDonald'sin Perhekerhoon voi liittyä koko perhe, Hesburgerin Lastenklubi on tarkoitettu alle 12-vuotiaille lapsille.
Kanta-asiakaskerhoon kuuluvat lapset saavat omalla nimellään postitse hampurilaisravintolalta syntymäpäivälahjan. McDonald's lähettää suoramarkkinointina mainospostia koko perheen nimellä. Hesburgerin
Lastenklubin jäsenet saavat lisäksi klubilehden neljästi vuodessa. "Meidän kantamme on, että ilman vanhempien suostumusta suoramarkkinointia ei saa kohdistaa alaikäisille", Miina Ojajärvi muistuttaa.
Hampurilaisravintoloiden kanta-asiakaskerhojen jäsenyyteen tarvitaan ainakin periaatteessa vanhempien suostumus.
Hesburgerin nettisivuilta löytyy ilmoittautumislomake, joka täytyy postittaa huoltajan allekirjoituksella varustettuna. McDonald'sin Perhekerhoon voi liittyä suoraan netissä, jolloin suostumusta ei voida valvoa.
"Markkinointi Internetissä on ongelmallista, sillä lapset saattavat netin kautta rekisteröityä monenlaisille sivuille ilman huoltajan lupaa", Ojajärvi varoittaa.

 

<< Langan kotisivulle

Viikon muita aiheita >>

 


Vihreä Lanka, Fredrikinkatu 33 A, 00120 Helsinki, puh. (09) 5860 4123 fax. (09) 5860 4124 toimitus@vihrealanka.fi site by VALOTALO