Lena Björklund
Hallitus on antanut eduskunnalle lakiesityksen, joka muuttaa ajoneuvoista
vuosittain kannettavia veroja. Lain on tarkoitus tulla voimaan heti ensi
vuoden alusta.
Lakiuudistus vaikuttaa dramaattisesti biokaasukäyttöisten autojen
verokohteluun: niiltä ei enää peritä niin sanottua dieselveroa
20-kertaisena. Vajaan 10000 euron suuruinen vuotuinen maksu on käytännössä
estänyt biokaasuautoliikenteen Suomessa, vaikka biokaasu polttoaineena on
veroton.
"Lisäveroa kannetaan niistä ajoneuvoista, joita käytetään dieselöljyä
matalammin verotetuilla polttoaineilla", vanhempi hallitussihteeri Heikki
Kuitunen valtiovarainministeriön vero-osastolta selittää nykykäytäntöä.
Biokaasulle jää niin sanottu yksinkertainen dieselvero, joka on noin 500
euroa vuodessa. Se jää myös diesel-, sähkö- ja kaasukäyttöisiin autoihin.
"Vero johtuu siitä, että tällaisilla autoilla ajetaan bensiiniä lievemmin
verotetuilla tai verottomilla polttoaineilla", Kuitunen selittää
ministeriön verokäytäntöjä. Ministeriössä koetaan, että veroasioissa
nojataan EU-lähtöisiin linjauksiin.
EU-direktiivi ei velvoita Suomea
Euroopan unionia käytetään selkänojana valikoiden. Esimerkiksi unionin
liikennestrategiaan ministeriössä ei viitata kovin ahkerasti. Ei myöskään
komission vaihtoehtoisten liikennepolttoaineiden edistämisohjelmaan, johon
liittyy kaksi direktiiviehdotusta. Niistä toinen, liikenteen
biopolttoainedirektiivi, hyväksyttiin viime toukokuussa.
Direktiivissä mainitaan prosentuaaliset tavoitteet biopolttoaineiden
käytölle liikenteessä: 2 prosenttia vuonna 2005 ja 5,75 prosenttia vuonna
2010. Kuitunen ei kuitenkaan pidä tavoitteita velvoittavina.
"Ne ovat lähinnä ohjelmallisia. Jäsenmaat vain velvoitetaan edistämään
biopolttoaineita ja raportoimaan tästä edistämisestä."
Kuitusen mukaan unioni tyytyy lähinnä pahoittelemaan tilannetta, muita
seurauksia tavoitteista jäämisestä ei ole. "Direktiivissä sanotaan, että
olisi varmistettava tietty kehitys. Ei sanota, että on varmistettava", hän
perustelee tulkintaansa.
Direktiivi koskee myös puukaasua, raakaa kasviöljyä, bioalkoholeja,
bioeettereitä, biodieseliä, biovetyä ja pyrolyysin avulla valmistettuja
synteettisiä biopolttoaineita. Eduskunnassa oleva lakiuudistus on valoisa
vain biokaasulle.
Kuitusen mukaan direktiivissä mainittuja muita polttoaineita kuuluu unionin
käytännön mukaan verottaa kuin dieseliä ja bensiiniä. 20-kertaista
lisäveroa biopolttoaineilla ei ole.
Syitä sysissä, ei sepissä
Kuitusen mielestä ministeriö on edistänyt vaihtoehtoisten polttoaineiden
käyttöä ajoneuvoissa jo toistakymmentä vuotta. Hän viittaa yksittäisiin
poikkeuslupiin, joissa auton käyttäjä on vapautettu 20-kertaisesta
lisäverosta. Päätökset on annettu kehittely- ja kokeiluprojekteille,
lähinnä neste- ja maakaasukäyttöisille raskaan liikenteen ajoneuvoille.
Biopolttoaineiden käyttöä ei Kuitusen mielestä jarruta
valtiovarainministeriö, vaan esimerkiksi se, ettei niille ole syntynyt
jakeluasemia. "Ei ole nestekaasun tankkausasemia eikä - yhtä
kokeiluhanketta lukuunottamatta - biokaasuasemia."
Suomen Shellin mukaan Suomen verojärjestelmä on tuntunut niin vaikealta,
ettei kehitykseen ole osattu uskoa. Maailmalla Shell on kunnostautunut
vaihtoehtoisia polttoaineita asemillaan myyvänä yhtiönä.
Ruotsissa on päätetty siirtyä jakelujärjestelmään, joka takaa missä päin
Ruotsia tahansa asuvalle mahdollisuuden käyttää uusiutuvia polttoaineita
ajokissaan: biopolttoainepumppuja on oltava kaikilla huoltoasemilla.
"Kiitettävä periaatepäätös, mutta eipä juuri mietitä, mitä se käytännössä
aiheuttaa", Kuitunen totaa. Hänestä näin viedään biopolttoainetta sinne,
missä niitä kuluttavia autoja ei ole.
Biokaasu valmis jakeluun
Suomen ainoa biokaasuasema sijaitsee maatilayrittäjä ja biokaasupioneeri
Erkki Kalmarin tilalla Leppävedellä. Kalmari ajaa poikkeusluvalla Suomen
ainoaa biokaasuautoa ja tuottaa sen polttoaineen lannasta. Kalmari on
osakas biokaasun puhdistus- ja paineistuslaitoksia tuottavassa Metenerissä.
Jari Jokela Meteneristä kertoo, että Suomeen on tulossa yhdelle
paikkakunnalle laitos, joka aluksi tuottaisi ajoneuvokelpoista biokaasua
kymmeneen autoon, myöhemmin isommalle määrälle. Hanke on herkässä
vaiheessa, eikä hän halua kertoa siitä enempää.
Kalmari iloitsee lakiuudistuksesta, mutta suree sitä, etteivät Euroopassa
yleisesti käytössä olevat biodiesel ja bioetanoli siitä hyödy. Hän myös
odottaisi, että uusiutuvien polttoaineiden käyttöä edistettäisiin samoin
kuin Ruotsissa: antamalla niitä käyttävien ajoneuvojen ajaa
bussikaistoilla, sallimalla niille ilmainen pysäköinti ja tarjoamalla
biotakseille omat tolppansa.
Kalmarilla olisi toimittaa biokaasua ajoneuvoihin muillekin, joko putkea
pitkin tai säiliöissä.