Vihrea Lanka: planetaan paikallislehti



paakirjoitus

 

 

Virran vietävänä

Ydinvoimapäätös on visainen hallituskysymys, johon ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta.

Jyrki Räikkä

Suomalaisessa energiapelissä alkoi ratkaiseva erä, kun valtioneuvosto päätti torstaina antaa teollisuuden ydinvoimalahakemuksen eduskunnan käsiteltäväksi.
    Lisäydinvoiman rakentamislupa on vaikea paikka Vihreälle liitolle. Perusasennoitumisesta ei ole epäselvyyttä, sillä ydinvoimalle myötämielisiä kansanedustajia tai muitakaan puolueaktiiveja vihreiden riveissä ei ole. Sen sijaan näkemykset siitä, miten ydinvoimakysymys pitäisi suhteuttaa hallitusyhteistyön jatkamiseen, vaihtelevat. Ensimmäisen kerran veri punnitaan kahden viikon kuluttua vihreän eduskuntaryhmän ja valtuuskunnan yhteiskokouksessa.

Periaatehakemus pitää sisällään loogisen ansan sen suhteen, missä käsittelyjärjestyksen vaiheessa vihreiden pitäisi tehdä hallitusyhteistyön jatkamisesta poliittiset johtopäätöksensä.
    Valtioneuvosto toteaa torstaisella päätöksellään, että ydinvoiman lisärakentaminen on yhteiskunnan kokonaisedun mukaista, ja tähän ratkaisuun liittyvän arvioinnin paikka on nyt - siitäkin huolimatta, että vihreiden ministerit äänestivät päätöstä vastaan ja kirjasivat päätökseen eriävän mielipiteen. Toisaalta kansanedustajia ei ole ryhmäkurilla sidottu valtioneuvoston ”kokonaisedulliseen” ratkaisuun, ja asia ratkaistaan aidosti vasta Arkadianmäellä. Tässä mielessä saattaa olla järkevää, että ennen lopullista hallituspäätöstä vihreät odottavat eduskunnan ratkaisua - joka voi osoittautua edelleen ydinvoimalle kielteiseksi. Kumpikin näkökulma on perusteltavissa: ensimmäinen ajattelumalli edustaa teoreettista, jälkimmäinen käytännöllistä filosofiaa.

Osmo Soininvaaran puolitettu ministerikausi päättyy tänä keväänä, minkä jälkeen vihreille jää Satu Hassin voimin hieman yli viiden prosentin ääniosuus valtioneuvoston päätöksenteossa. Yhtenä viidestä hallitusryhmästä puolueen painoarvo on jonkin verran suurempi, mutta olennaisinta vaikutusvaltaa vihreät käyttävät ministerinsalkun ansiosta ympäristö- ja kehitysyhteistyöasioissa.
    Vihreiden ei pidä kuitenkaan yliarvioida hallitusvaltaansa tai takertua siihen hinnalla millä hyvänsä. Äänestäjät rankaisevat, ellei puolue kanna poliittista vastuuta ryhdikkäästi ja toimi periaatteidensa mukaisesti.
    Turha on pelko siitä, että jotkut kilpailevat poliittiset ryhmät jakaisivat ääniä ydinvoimalle vain pudottaakseen vihreät hallituksesta. Seuraaviin eduskuntavaaleihin on enää vuoden päivät, ja oppositio antaa vaalikamppailuun lähtökohtaisesti paremmat asemat kuin hallitusvastuussa istuminen. Mieluummin vihreiden kannatuksen kasvusta huolestuneet puolueet laskisivat vihreät ulos hallituksesta jonkin muun syyn kuin näin keskeisen profiilikysymyksen vuoksi.

Tarkoituksenmukaisuusharkinnan ja politiikan taktisten kuvioiden ei pidä hämärtää itse pääasiaa. Jos teollisuus saa luvan lisäydinvoiman rakentamiselle, vihreiden hallitustaipaleen moraaliset eväät on syöty. Tuollaisessa tilanteessa vihreiden pitää välittömästi sanoutua irti toimeenpanovallan käytöstä tällä hallituskaudella.
    Hallitusvaltakin on demokratian periaatteiden mukaan kansalta lainassa, ja joskus valtakirja on syytä palauttaa ennen eräpäivää. Hallituksesta lähtemällä vihreät saattavat toki valtapoliittisesti ampua itseään jalkaan, mutta puolue voi ensikirpaisusta toivuttuaan kasvaa entistä ehommaksi. Istumalla sitkeästi hallituksessa ydinvoimalahakemuksen hyväksymisen jälkeen vihreät painaisivat liipaisinta, kun piippu on käännetty omalle ohimolle. o

 

<< Langan kotisivulle

Viikon muita aiheita >>

 

 


Vihreä Lanka, Runeberginkatu 5B, 00100 Helsinki, puh. (09) 5860 4123 fax. (09) 5860 4124 lanka@vihrealanka.fi site by VALOTALO