Vihrea Lanka: planetaan paikallislehti



visiitti

 

 

Vanhat nartut

”Sillhä miull on musta muoto,
ei ole poset punaiset,
ei oo vars` valkeainen,
tulin vanhaksi varahin
ja akaksi aikasehen:
joka vuos on vuona miulla,
joka kuukausi karitsa”

                                    Larin Paraske

Sirpa Hertell

Työhuoneeni ikkunasta avautuu nyt eduskunnan sisäpihan sijasta talvinen Töölönlahti. Sauvakävelijät, pulkkailijat ja koiran ulkoiluttajat elävöittävät maalauksellisen kaunista maisemaa. Näkymän etualalla, kaiken edessä istuu Larin Paraske. Karjalaisen runonlaulajan – tai oikeammin runonlaulajattaren– patsas kuvaa kumaraista, omiin ajatuksiinsa vaipunutta heiveröistä naista.
    Vuonna 1833 syntynyt Larin on saanut paikan kulttuuripyhäkkö Finlandia-talon kupeesta. Vanha nainen ja kulttuuri, nehän kuuluvat yhteen. Mannerheimintien toiselta puolelta katsovat Larin Parasken vaatimatonta patsasta pönäkät vallanpitäjät, entiset presidentit takanaan demokratian monumentti, eduskuntatalo.

Naisella on aina ollut paikkansa kulttuurin katsomossa. Keski-ikäiset naiset ovat teatterin, musiikin ja taiteen suurkuluttajia.
    Tilastokeskuksen mukaan naiset ovat ottaneet paikkansa myös kulttuurin tuottajina. Naisten osuus kulttuuriammateissa on noussut kolmenkymmenen viime vuoden aikana 41 prosentista 51 prosenttiin. Naiset toimittavat yhä useammin lehtiä ja suunnittelevat mainontaa perinteisen naisille omistetun kirjastoalan tai taidekäsitöiden tekemisen lisäksi.
    Päätöksentekijöinä mainosmaailmassa ovat todennäköisesti edelleen miehet. Vai eivätkö alalle hakeutuneet naiset ole kohdanneet iästä, sukupuolesta tai ulkonäöstään johtuvaa syrjintää, koska suostuvat tuottamaan naiseutta alentavia mainoksia?

Naisten osuus televisionkatsojista on yhtä suuri kuin miestenkin, mutta kuitenkin ruotsinkieliset uutiset päättivät siirtää viisikymppisen, naispuolisen uutisankkurinsa Monica Wellingin pois ruudusta. Kukahan on se ruotsinkielinen uutistenkatsoja, jota kiinnostaa uutista enemmän uutista lukevan naisen ikä?
    Vaikea uskoa, että asialla olisivat rypyttömyyttä haikailevat naiset! Tv-ohjelmia tuottavat miehet haluavat nähdä ruudussa itseään kiinnostavan tai suorastaan kiihottavan uutistenlukijan. Samat pojat pakottavat meidät katsomaan naistenmyyntimainoksia myöhäisen illan elokuvien lisukkeena.

Naisten oikeuksien sopimusta valvova YK-komitea oli tyytyväinen Ilta-Sanomien päätökseen olla mainostamatta seksipuhelinlinjoja. Erinomainen ratkaisu, vaikka lehden linja ei muuten kyllä mihinkään muuttunut. Jatkuvasti pienet, juuri lukutaidon oppineet lapset joutuvat iltapäivälehtien lööpeistä lukemaan raiskauksista ja väkivallasta, teoista, jotka ahdistavat ja pelottavat aikuistakin.
    Huonekaluja myyvä liike mainosti kalusteitaan entisen, seksimissinä kunnostautuneen Lola Odusogan kuvalla. Kun perheissä ostopäätöksiä tekevät yleensä naiset, ja huonekaluja ostetaan yleensä perheisiin silloin, kun taloudellinen tilanne on jo vakiintunut, tuntuu kauppiaalta unohtuneen mainonnan kohderyhmä. Aikuiset naiset tuskin haluavat tukea yrittäjää, joka mainonnallaan ilmoittaa julkisesti pitävänsä naisia vähä-älyisinä ja kiinnostavina vain, jos naisen ulkonäkö miellyttää.

Aikuiset naiset ovat hyvin koulutettuja ja hyvin toimeentulevia. Me voimme päättää olla katsomatta seksilinjoja mainostavaa TV- kanavaa tai boikotoida aikuisia naistyöntekijöitään syrjivän työnantajan tuotteita. Me voimme olla ostamatta iltapäivälehtiä tai vaihtaa kauppiasta, jos kauppaketjun myyjiksi kelpaavat naiset, mutta päätöksentekijöiksi vain miehet.
    Jos ei aikuisen naisen naama kelpaa markkinoille, ei niille markkinoille kannata markkojaan tai eurojaan tuhlata. o

Kirjoittaja on helmikuun alussa aloittanut vs. pääsihteerinä Naisjärjestöjen Keskusliitossa.

 

<< Langan kotisivulle
Viikon muita aiheita >>

 

 


Vihreä Lanka, Runeberginkatu 5B, 00100 Helsinki, puh. (09) 5860 4123 fax. (09) 5860 4124 lanka@vihrealanka.fi site by VALOTALO