Kirjeitä ja keskustelua / Vihreä Lanka 16.6.2000

Kirjeet
Tekeekö mieli sanoa? Kirjoita Lankaan, mutta lyhyesti. Tarvittaessa toimitus lyhentää tekstiä. Nimimerkkikirjoituksia emme mielellämme julkaise.
Osoite: Runeberginkatu 5 B, 9. krs
00100 Helsinki
Fax: (09) 5860 4124
Sähköposti: lanka@vihrealanka.fi
Nopeus ei ole ainoa arvo

Raideliikennettä ei pidä kehittää vain liikematkustajia silmälläpitäen.

Vihreän Langan palstoilla käsiteltiin (VL 2.6.2000) ansiokkaasti raideliikennettä ja sen ahdinkoa. Näennäisesti rautateillä menee hyvin, kalustoa uusitaan kiivaasti ja ainakin markkinointi yrittää luoda miellyttävää kuvaa. Kuitenkin aikataulukauden vaihtuessa paljastui karu totuus. Muun muassa Savon radalla matka-ajat pitenivät jopa lähes tunnilla. Todella takaperoista kehitystä, kun nopeus on valttia ainakin joillekin matkustajista.
    Samaan aikaan investoidaan moottoriteihin. Pienessä maassa ei ole varaa kaikkeen. Ilmeisesti autoalalla on sen verran painostuskeinoja, että tienpitoon riittää rahaa. Radoillahan kulkevat "vain" opiskelijat ja vanhukset.
    Viime aikoina VR on lähtenyt satsaamaan nopeutta ja mukavuutta kaipaaviin bisnesmiehiin. Kaikki mielekkääseen aikaan lähtevät junat ollaan muuttamassa lisämaksullisiksi, jolloin matkan hinta saattaa kasvaa jopa puolella. Ovatko liikematkustajat VR:lle tärkein asiakasryhmä?
    Tavallisen kansalaisen perusmatkustaminen tulee kalliiksi, kun liikematkustajia koetetaan pitää poissa lentokoneista hinnalla millä hyvänsä. Onko tämä järkevää joukkoliikennettä? Kenellä on enää lopulta varaa kalliisiin uusiin juniin? Kun matkustajavirrat eivät Suomessa ole kuitenkaan kovin suuret, eikö silloin jokainen joukkoliikenteen matkustaja ole tärkeä?
    Ratojen rakentamisessakin olisi pidettävä jalat tukevasti maassa. Kannattaa vakavasti harkita, ennen kuin nykyisiä rataosuuksia ryhdytään parantamaan nopeaa liikennettä varten. Myös uusiin ratahankkeisiin on syytä suhtautua kriittisesti, onhan niilläkin ympäristövaikutuksensa. Montako miljardia kannattaa maksaa puolen tunnin tai tunnin aikasäästöstä? Erilaisilla laskelmilla saadaan tietenkin luotua huikeita kustannussäästöjä, mutta onko meillä todella niin kiire?
    Raideliikenteen on oltava jatkossakin osana toimivaa joukkoliikennettä. Kaikkea ei voida soveltaa suurista maista suoraan suomalaisiin olosuhteisiin. Raideliikenteen on oltava kilpailukykyistä niin palvelutasoltaan kuin hinnaltaan. On vaara, että väärällä strategialla junaliput hinnoitellaan monen ulottumattomiin.

Veijo Mäkelä
Helsinki



ETUSIVULLE