Kirjeitä ja keskustelua / Vihreä Lanka 17.3.2000

Kirjeet
Tekeekö mieli sanoa? Kirjoita Lankaan, mutta lyhyesti. Tarvittaessa toimitus lyhentää tekstiä. Nimimerkkikirjoituksia emme mielellämme julkaise.
Osoite: Runeberginkatu 5 B, 9. krs
00100 Helsinki
Fax: (09) 5860 4124
Sähköposti: lanka@vihrealanka.fi
Epäreilua kehitystä

Haittaverojärjestelmä sortaa pieniä panimoita.

Päätoimittaja Jyrki Räikkä kirjoitti pääkirjoituksessaan (VL 18.2.), ettei pullojenkierrätystä ylläpitävää panttijärjestelmää saa romuttaa. Hän on asiassa täysin oikeassa.
    Panimoliiton tarkoitushakuisen kirjoittelun ansiosta keskusteluissa on noussut esille panttien poistaminen ja nykyisen kierrätyspullojärjestelmän romuttaminen. Tästä ei missään nimessä ole kyse. Kyse on tuottajan vastuun periaatteen vastaisesta, kilpailua rajoittavasta haittaverosta. Veroluonteinen maksu kohdennetaan kuitenkin suurimmaksi osaksi muun kuin ympäristön hyväksi.
    Maksamalla veron yritys vapautuu kaikesta ympäristövastuusta ja samalla tuottajanvastuusta. Haittavero toimii tavallaan omantunnon puhdistajana. Kun olet veron maksanut, pullolle saa tehdä mitä huvittaa.
    Ruotsissa on käytössä erittäin järkevä järjestelmä. Siellä haittaveron sijaan maksetaan kaikista markkinoille tuotavista pakkauksista sen ympäristöhaittojen mukainen kierrätysmaksu. Tämä maksu suoritetaan keräystä hoitavalle yritykselle. Järjestelyn ansiosta kierrätyksen piiriin on saatu huomattava määrä uusia pakkauksia. Esimerkiksi kaikista kertakäyttöisistä PET-pulloistakin saa pantin, kun ne palauttaa kauppaan. Liittymismaksulla koodataan esimerkiksi kaikkien kauppojen automaatit. Tämän järjestelmän ansiosta kertakäyttöisten pakkausten määrä on jäänyt 1,5 prosenttiin.
    Mainittakoon, että Ruotsissa käytettävät automaatit valmistetaan Suomessa. Haittaverosta ja Panimoliiton vastustuksesta johtuen automaatteja ei kuitenkaan voida käyttää niiden valmistusmaassa.
    Vero ei ympäristöasioissa tee autuaaksi. Vai onko kohtuullista, että pientuottajan kaupassa 12,95 markkaa maksavasta pullosta menee valtiolle 6,25 markkaa?
     Kovasti on myös neuvottu miten pienpanimot voisivat liittyä pullopooliin. Kerronpa yhden esimerkin. Suuret panimot päättivät vuoden alussa lopettaa kirkkaan 0,33 litran lasipullon käytön. Mikäli olisimme kuuluneet pullopooliin, olisimme jääneet ilman pulloa. Me emme pysty pakkaamaan muovipulloon ja välttämättä muovipullo ei sovi 50-luvun limonadille.
    Suurten intresseissä on kasvattaa pullojen kokoa jatkuvasti, kun taas pienpanimoiden elinehto on pienet pakkaukset, muuten yksikköhinta nousee liian korkeaksi. Kaikki pienet yritykset haluavat ehdottomasti kantaa ympäristövastuunsa, mutta kaikki maksut jotka tulevat todellisten ympäristöhaittojen lisäksi, ovat kilpailun rajoittamista.
    Nykyinen haittaverojärjestelmä on selvä kannanotto siihen, että Suomessa ei pientä työllistävää juomateollisuutta kaivata.

Rami Aarikka
Laitilan Wirvoitusjuomatehdas




Eduskunta pois pääkaupungista

Mikä vetovoima pääkaupunkiseudulla on vuosikymmenien ajan vetää porukkaa ja organisaatioita yhä kiihtyvällä vauhdilla sijoittumaan pelkästään etelään? Etelässähän on kallista, ruuhkaista, kiireistä ja tonttimaasta jatkuvaa pulaa.
    Nykyaikainen viestintäteknologia mahdollistaisi hyvin julkisten asioiden valmistelun, seurannan ja etenemisen paikasta sekä vuorokaudenajasta riippumatta. Tietotekniikkaa ja valtakunnan parhaita asiantuntijoita hyödyntämällä esimerkiksi eduskunnan toiminta voitaisiin vaiheittain siirtää pois ruuhkaisesta pääkaupungista.
    Kansanedustuslaitos voitaisiin laittaa toimimaan vuoroin vieraissa Euroopan unionin presidenttimaan roolin mallin mukaisesti. Aloitus voitaisiin tehdä sillä tavalla varovasti, että ensin eduskunnan valiokunnat alkaisivat toimia maakunnissa tukikohtaa pitäen. Kansa saisi näin ainakin teoriassa todellisemman kosketuksen edustajiinsa. Edustajista itsestään puhumattakaan. Kunkin alueen hyvistä puolista ja ongelmista saataisiin omakohtaista kokemusta. Pelkästään paperilta luettuina ongelmat tuntuvat etäisiltä.
    Täysistunnot ja äänestykset hoituisivat kätevästi etätyönä matkaviestimien avulla. Uudenlainen järjestelmä antaisi kansanedustajille paremman mahdollisuuden pitää yllä kontakteja sidosryhmiinsä.Tämä kaikki tapahtuisi ilman poissaoloja. Jäisi vielä aikaa reiluun kesälomaankin ja pitkiin viikonloppuihin.
    Edustajien kahvilakeskustelut saisivat uusia eksoottisia kohdenimiä: Anttola, Liperi, Mynämäki, Pello, Pudasjärvi, Valtimo, Virrat. Kaikille tuttujen Frankfurtin, Brysselin, Lontoon, New Yorkin, Pariisin ja Strasbourgin sijaan.
    Kustannustasolla saattaisi meille veronmaksajille tulla maksettavaksi lisää kuluja. Vaan mitä tuosta, meneehän tuota rahaa moneen muuhunkin turhaan. Jahkailukin maksaa.

Petri Salo
Helsinki




Autojen Helsinki

Agenda 21:n ympäristöprojektin keskusteluryhmissä todettiin useaan otteeseen, että yksityisautoilua tulisi vähentää erityisesti Helsingin keskusta-alueella.
    Epäonnekseen Helsinki sai aikoinaan suorakatuisen empire-keskustan, toisin kuin Tallinna ja Tukholma, joiden keskustat ovat vanhoja ja kapeakatuisia. Nyt ylinopeutta ajavat ja suojateistä piittaamattomat autoilijat voivat dominoida kaupunkia mielin määrin. Kuvaavaa on, että Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan vetoomus autottomasta kampusalueesta hylättiin, vaikka kysymys oli vain muutamasta lyhyestä kadunpätkästä.
    Parhaimmat kaupunkikeskustat maailmassa ovat autottomia, kuten Venetsia. Kysynkin, mitä ja milloin Helsingin Ympäristökeskus aikoo tehdä vähentääkseen yksityisautoilua Helsingissä?

Tristan Trefoil
Helsinki



ETUSIVULLE